dinsdag 5 januari 2010

Puur én eerlijk?

De grootste supermarktketen van dit land promoot sinds een paar maanden verantwoord consumeren via het huismerk 'puur & eerlijk'. Tja, wat moet je daar nu van vinden.

Marketingdeskundigen zijn het er over eens dat het een slimme propositie is. "Duurzaam is in, of maatschappelijk verantwoord, of bewust, of hoe je het ook wil noemen. En Albert Heijn speelt feilloos in op deze opleving van het geweten.", volgens NRC Next van 22 december j.l.

Er zijn ook kritische geluiden. Volgens een eerder verschenen artikel in Trouw "is dit een poging van AH om zichzelf in een groen daglicht te zetten" en kamerlid Atsma spreekt zelfs over hypocrisie. Onder andere omdat andere supermarkten zoals Plus, Jumbo en Super de Boer al veel meer 'groene' producten voeren. En omdat de merknaam suggereert dat het assortiment zowel biologisch (puur) als fairtrade (eerlijk) is, terwijl dit maar zelden het geval is. Als er al producten zijn die aan beide labels (of meer) voldoen, dan prijzen ze zichzelf meestal uit de markt.

Puur óf eerlijk, zou eerlijker zijn!


In AH's poging om het woud aan keurmerken voor de consument inzichtelijker te maken, knopen ze je eigenlijk een groene blinddoek voor. Op de tast mag je graaien in een verantwoorde grabbelton, waaruit je op goed geluk een meer of minder 'groen' product vist. Hoe groen? Daar moet je dan toch gewoon weer de kleine lettertjes voor lezen en je verdiepen in het oerwoud aan keurmerken. Het is dus goed dat er partijen zijn zoals Solidaridad en Stichting Biologica die de ontwikkelingen van dit merk en de producten die eronder gepromoot worden kritisch blijven volgen.

En toch ben ik ook wel positief. Want wat nog niet zo lang geleden een absolute nichemarkt was, begint nu toch langzamerhand de mainstream te beroeren. En daar hebben we de Alberts van deze wereld wel voor nodig. Want daar koopt de consument die er geen blokje voor om wil lopen en die het woud aan keurmerken links laat liggen.
In mijn ideale wereld staan alle supermarkten uiteindelijk vol met positieve* producten. Niet duurzaam vormt dan de uitzondering op het onderste schap of in het donkerste hoekje van de winkel. Daar waar je als consument eigenlijk niet gezien wil worden.

*good for people, planet & profit

Geen opmerkingen: