woensdag 23 maart 2011

Verbeterlijstjes


Ik ben dol op lijstjes. Vooral als ze je helpen om dingen beter te maken. In de allernieuwste QPQ, die gisteren in mijn brievenbus lag, handige tips geïnspireerd door Ahrend om een organisatie van binnenuit te verduurzamen. Ik neem 'm hier onverkort over.

- Zorg dat de top van je bedrijf "mee" is
- Kies duidelijk - ook in je marketing - voor je core business en verlies je niet in randverschijnselen
- Organiseer een lezing of symposium om je (nieuwe) doelen onder de aandacht van (potentiële) klanten en partners te brengen
- Neem een mvo-coördinator
- Zorg dat je personeel weet waar ze werken, laat ze trots zijn op 'hun' bedrijf
- Creëer een samenhangend beleid (bijvoorbeeld op basis van de drie P's)
- Stel jezelf doelen en breng die ook naar buiten
- Onderzoek het ketenproces van jouw product grondig en breng het in kaart
- Selecteer je leveranciers op hun werkwijze
- Informeer je klanten als ze een product kopen over de filosofie van het bedrijf"

In de QPQ kun je lezen wat dat betekent voor een bedrijf waarvan de directie - volgens eigen zeggen - twintig jaar geleden echt niet zat te wachten op groene dingen.

In mijn volgende blog meer over waarom ik zo blij wordt van dit lijstje.

Geen opmerkingen: