dinsdag 19 januari 2010

Be good & tell it!

Transparantie, dat was het thema van de nieuwjaarsbijeenkomst van MVO Nederland in Rotterdam gisteren. Een bijeenkomst die ieder jaar zo ongeveer verdubbelt in het aantal bezoekers. Wie nu nog durft te beweren dat MVO niet 'hot' is!

Ook het feit dat het niet langer 'not done' is om je bijdrage aan verantwoord ondernemen zichtbaar te maken is een goed teken. Dat betekent dat MVO volwassen(er) aan het worden is. Voorwaarde is wel dat je dan ook eerlijk bent. Over wat je bereikt, maar ook over de dilemma's die je tegenkomt en de zaken die nog voor verbetering vatbaar zijn. Want 100% duurzaamheid bestaat niet! En als je daar niet open over bent, dan ondermijnt dat uiteindelijk je geloofwaardigheid. En onbetrouwbaar en duurzaam gaan slecht samen.


The good & the bad
Chris Ansley, MVO consultant op het gebied van supply chains, kwam met een inspirerend voorbeeld van 'credibility through honesty'. Patagonia laat via zijn Footprint Chronicle zien wat de impact van haar producten is, 'from design to delivery'. Zowel 'The Good" als "The Bad" wordt besproken. En uiteindelijk wat dat dan in de ogen van Patagonia betekent.
Speels gedaan en hoewel ik als consument niet ieder product zal gaan traceren - hoe vaak koop ik een 'Patagionia' anyway - helpt het wel degelijk te bouwen aan een 'eerlijk' en authentiek brand image. Patagiona staat een treetje hoger op mijn persoonlijke 'preferred supplier' list!

Geen opmerkingen: