dinsdag 16 juni 2009

MKB-er met een missie laat je zien

In een van mijn vele stapels inspirerende krantenknipsel, vond ik een stuk uit het Financieele Dagblad van oktober vorig jaar terug. Een betoog van hoogleraar Enno Masurel over waarom ook MKB-ondernemers beter zouden moeten laten zien hoe ze bijdragen aan de maatschappij.

In de praktijk blijkt dat Nederlandse MKB-bedrijven juist heel actief zijn op het sociale en het ecologische vlak. Van het bewust zakendoen met een fabriek waar dove mensen werken, tot het vrijwillig werken volgens de richtlijnen van een ISO-milieucertificaat. Ze praten hier echter weinig over, laat staan dat het structureel aan stakeholders - klanten, collega's, gemeenten, banken - zichtbaar wordt gemaakt.

Hij noemt het gebrek aan communicatie hierover dan ook wel de mvo-paradox van het mkb: ze doen wel aan maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), maar zijn daar zwijgzaam over. En dat is jammer. MKB-bedrijven laten daarmee een belangrijke kans liggen om hun stakeholders te informeren over 'prijzenswaardige' activiteiten die ze toch al verrichten. En dat is weer jammer, omdat klanten bij hun aankopen - gelukkig - steeds vaker rekening houden met maatschappelijke aspecten. Denk alleen al aan de overheid die vanaf 2010 duurzaam moet gaan inkopen.

Duurzaamheid loont, maar net als je de USP's van je product adverteert, moet je ook de USP's van je organisatie laten zien, anders wordt het voor de klant wel heel lastig om dit in zijn beslissing mee te nemen.

Lees het volledige artikel van Enno Masurel, hoogleraar duurzaam ondernemen en directeur Center for Entrepreneurship van de Vrije Universiteit in Amsterdam.

Geen opmerkingen: